Volle bak bij geheugentrainer Boris Konrad

Gepubliceerd op 30 sep 2019, 13:11

Het was volle bak bij de lezing en masterclass Onthouden van Boris Konrad, vorige week in de Nieuw Jeruzalemkerk in Emmeloord. Ademloos zagen 350 bezoekers, onder wie scholieren, studenten en andere belangstellenden, wat deze geheugentrainer, neurowetenschapper aan het Donders Instituut in Nijmegen en wereldrecordhouder namen onthouden allemaal kan.

Hij was uitgenodigd door de ledenvereniging Oude en Nieuwe Land en liet de aanwezigen oefeningen doen, waardoor zij ook trucjes leren om meer uit het geheugen te halen. Zij waren verbluft dat Konrad in 87 seconden 52 geschudde kaarten uit een kaartspel op volgorde uit zijn hoofd leerde en daar 46 van goed had.

En dat dezelfde mensen, van puber tot gepensioneerde, met gemak de 10 grootste steden van Europa op volgorde uit het hoofd leerden. Misschien kennen zij deze na afloop van de masterclass nog wel, als ze het tenminste de volgende dag nog even herhaald hebben. Als ze dat na een week, een maand en een halfjaar nog eens doen is de kans groot dat ze het nooit meer vergeten.

Ons geheugen onthoudt vanzelf al veel, maar niet alles. Wanneer een mens iets wil onthouden, moet het zoveel mogelijk verbindingen leggen in de hersenen. Daarvoor gaf de neurowetenschapper een aantal goede tips. Visualiseer, denk in beelden en maak dat hilarisch, spannend of bijzonder en bedenk er emoties geluiden en geuren bij.

Om bijvoorbeeld plaatsnamen beter te onthouden kunnen we, volgens de geheugentrainer, één of meerdere woorden bedenken die erop lijken en daar een verhaal bij maken. Dat kan ook met namen en beroepen. In het begin kost het meer moeite, maar je raakt er steeds meer aan gewend en daardoor zal deze manier van denken en laten beklijven steeds makkelijker gaan.