Elk jaar wordt er tijdens een brainstormavond door de medewerkers van Zorggroep Oude en Nieuwe Land en de ledenraad van Ledenvereniging Oude en Nieuwe Land een thema gekozen waar de twee organisaties gezamenlijk aandacht aan gaan geven. ‘Bij het kiezen van dit thema worden vragen gesteld als; Wat speelt er in de samenleving? Waarover maak jij je zorgen? Wat zijn bedreigingen in onze samenleving en wat zijn kansen?’, vertelt Annette Jansen, Bestuursadviseur en teammanager Klant en Communicatie van Zorggroep Oude en Nieuwe Land.Gonny Schot, verenigingsmanager van de ledenvereniging: ‘De centrale vraag is steeds “waar willen wij ons komend jaar op richten?” en “waar willen wij extra bewustwording voor creëren?” Eind vorig jaar hebben wij weer zo’n gezamenlijke brainstorm avond gehad waar iedereen met enorm veel goede inbreng kwam. En al vrij snel werd duidelijk wat het onderwerp van 2020 moest worden. Eenzaamheid.’

‘En na zo’n besluit mogen wij aan de slag!’, vertellen beide dames enthousiast. ‘Je duikt verder in de materie. Wat is eenzaamheid eigenlijk? Wie ervaart eenzaamheid en hoeveel eenzaamheid is er in onze regio? Er wordt gelukkig al enorm veel gedaan rondom dit onderwerp. Echter, het aantal jonge én oudere mensen dat regelmatig eenzaamheid ervaart stijgt nog steeds.’

‘Wij hadden al diverse activiteiten op het programma staan en ook wilden wij met elkaar kijken naar een duurzaam project dat niet alleen nu, maar ook in de toekomst een positieve bijdrage aan dit onderwerp kan leveren. Maar dan is daar ineens corona, waardoor alles anders loopt dan gepland en de hele boel omgegooid moest worden. En het wrange is… juist nu is het probleem eenzaamheid groter dan ooit!’

Dat maakt het extra belangrijk om, uiteraard binnen de mogelijkheden, door te gaan met dit thema.  ‘De maand november dopen wij om tot de maand van de eenzaamheid. In oktober is er al een landelijke week van de eenzaamheid en in onze gemeentes plakken wij er gewoon nog een extra maand aan vast’, legt Gonny uit.

‘Wij informeren mensen via de krant, onze websites, social media en bijeenkomsten over het onderwerp. En ook deze LEEFtijd staat in het teken van eenzaamheid. Zo wordt er een aantal mooie initiatieven naar voren gebracht en vertellen wij je wat je zoal kan doen op het moment dat jij je eenzaam voelt of gewoon behoefte hebt wat extra gezelligheid.’

Gonny en Annette vinden het mooi om te zien wat er al lokaal wordt georganiseerd voor en met elkaar en kijken er naar uit om dit in november gezamenlijk een extra boost te geven.