Recept gegrilde groenten van leefstijlcoach Anja

Gepubliceerd op 1 aug 2019, 13:51

De schijf van vijf adviseert ons om dagelijks 250 gram groente te eten. Een hele uitdaging als je bedenkt dat we meestal niet verder komen dan 131 gram groente per dag. Met dit recept maakt diëtist en leefstijlcoach Anja Vis het hopelijk iets makkelijker voor je!

‘Het leuke van groente is dat je het op veel verschillende manieren kunt bereiden: koken, roerbakken, als salade, maar ook uit de oven is groente erg lekker en vooral heel makkelijk. Groente uit de oven blijft knapperig en wordt een beetje zoeter. Kinderen vinden dit vaak lekker.’

Wat heb je nodig?

• Een grote ovenschaal
  • Bakpapier
  • 2 (rode) uien, gepeld, in plakken
  • 1 rode paprika, zonder zaadlijsten, in brede repen
  • 1 gele paprika, zonder zaadlijsten, in brede repen
  • 2 courgettes, in dikke plakken
  • 1 winterwortel, in plakken
  • 2 teentjes knoflook, geplet
  • 8 tomaten in vieren gesneden
  • 7 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel gedroogde Italiaanse kruiden

Bereiding

Verwarm de (hete lucht) oven voor op 200 °C. Leg het vel bakpapier op de ovenschaal en verdeel de groenten over de ovenschaal. Maak een mengsel van de olijfolie, de geplette knoflook en de Italiaanse kruiden en sprenkel dit over de groenten. Rooster de groenten in 15 tot 20 minuten gaar. Ze zijn klaar als ze een bruin randje krijgen.

Tip

Maak een complete maaltijd door plakjes (zoete) aardappel en reepjes kipfilet toe te voegen en het geheel 20 tot 25 minuten in de oven te bereiden.

Eet smakelijk!