Op avontuur in het Kuinderbos in de Noordoostpolder

Gepubliceerd op 1 aug 2019, 13:34

De natuur biedt een rustige omgeving waar al de zintuigen van een mens geprikkeld worden. ‘En dat is goed! Want bijvoorbeeld kinderen die vaak al hun zintuigen gebruiken, ontpoppen zich meestal tot echte creatievelingen. Dus hup.. lekker de natuur in’, zegt Harco Bergman, boswachter bij Staatsbosbeheer.

Harco is voornamelijk in het Kuinderbos in de Noordoostpolder te vinden, waar regelmatig leuke activiteiten voor kinderen worden georganiseerd. ‘Zo kun je bij ons je verjaardag komen vieren. Samen met je vriendjes en vriendinnetjes maak je eigen insectenhotel, bouw je een vlot en bak je heerlijke broodjes boven open vuur. De allerkleinsten kunnen, omgetoverd tot echte kabouter met puntmuts en al, op avontuur over het kabouterpad.’

Liever een heel weekend overgeleverd aan de natuur? ‘Kom dan eens bij de boswachter op Natuurkampeerterrein De Veenkuil in het Kuinderbos. Hier kun je rondcrossen op één van de skelters, klimmen en klauteren tot je een ons weegt en als een echte CSI-detective met gadgets en al op onderzoek uit gaan.’

Er valt dus meer dan genoeg te beleven in het Kuinderbos. ‘Ook wanneer je gewoon eens op eigen houtje, uiteraard in gezelschap van een volwassene, een wandeling door het bos maakt. Haal eens een boekje over sporen bij de bieb en kijk of je de voetstappen van verschillende dieren kunt onderscheiden. Super interessant!’

www.staatsbosbeheer.nl/kuinderbos