In juni en juli bieden wij onze leden de mogelijkheid om in gezelschap van een beweegcoach uit eigen gemeente op stap te gaat met een loopfiets. Dit vervoermiddel combineert zitten, lopen en rijden en is ideaal voor iedereen die moeite heeft met lopen, maar wel graag in beweging is.

Luut Nentjes is sport- en beweegcoach bij Caritas Urk en ziet het als zijn persoonlijke doel om zoveel mogelijk mensen te activeren en in beweging te krijgen. ‘Hoe lastig dit soms ook kan zijn. Veel mensen willen wel bewegen, maar weten vaak niet hoe. Zo kan bijvoorbeeld een slechte gezondheid of het niet makkelijk communiceren met anderen, voor een drempel zorgen.’

Mensen die, om wat voor een reden dan ook, niet bij het reguliere sportaanbod in de gemeente aan kunnen kloppen en behoefte hebben aan ondersteuning, kunnen contact opnemen met Caritas Urk. ‘Samen kijken we dan waar de problemen liggen en hoe wij jou weer, letterlijk en figuurlijk, in beweging krijgen.’

In gemeente Steenwijk zorgt buurtwerker sport Harmen Woudenberg, samen met zijn collega’s van Sociaal Werk De Kop, voor een actief en veelzijdig aanbod op het gebied van sport en beweging. ‘We doen een heleboel! Van het verbinden van verenigingen tot individuele begeleiding richting een sportvereniging.

In principe is alles op projectbasis en is het de bedoeling dat uiteindelijk een vrijwilliger of vereniging de taak van de buurtwerker sport overneemt. ‘Zo is een collega onlangs gestart met een zit-gymgroep, speciaal voor mensen die minder mobiel zijn. Bij voldoende animo neemt een vrijwilliger dit binnenkort over, zodat mijn collega zich weer op een nieuw project kan richten.’

Ook is Harmen het afgelopen jaar druk geweest met het zelfstandig krijgen van verschillende seniorengroepen. ‘Deze groepen werden altijd (deels) gesubsidieerd, maar moeten nu voor hun eigen inkomsten zorgen. Wij kunnen in zo’n geval helpen de club gezond te houden, door het bestuur in hun kracht te zetten zodat ze zelf de begroting gaan beheren en genoeg inkomsten genereren om rond te komen.

Voordat je iemand activeert tot bewegen is het vooral van belang om uit te zoeken of deze persoon er ook echt klaar voor is. ‘Bewustwording en motivatie is erg belangrijk. We richten ons dan ook niet alleen op het actief bezig zijn, maar we kijken ook naar de omgeving en levensstijl. Pas wanneer we dat in kaart hebben stemmen we af wat voor jou het beste werkt qua sport en beweging’, vertelt Bart Maljers, beweegcoach bij Carrefour, Welzijnsgroep Noordoostpolder.

Dit kan een individuele sport of iets in groepsverband zijn. ‘De Diabetes Challenge is een heel mooi voorbeeld van bewegen in groepsverband. Ter voorbereiding op de landelijke challenge zijn wij samen met een diabetesverpleegkundige van Zorggroep Oude en Nieuwe Land vorig jaar april gestart met een wekelijkse wandelbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt onder begeleiding op een sportieve manier gewerkt aan verbetering van de gezondheid. Een laagdrempelige en vooral ook gezellige manier van bewegen.

Beweegcoach Luut gaat op woensdag 26 juni om 09.45 uur en 11.00 uur op pad met de loopfiets. Wil jij met hem mee? Meld je dan aan door te mailen naar luut@caritasurk.nl of te bellen met 06-20331101. Bart gaat op donderdag 4 juli om 10.00 uur en 14.00 uur een rondje loopfietsen in Emmeloord. Deelnemen aan deze route kan door te mailen naar bart.maljers@carrefour.nu of te bellen met 06-53246892.

Tussen 8 en 12 juli een keertje mee met Sociaal Werk de Kop? Dat kan bijvoorbeeld met beweegcoach Sandra op 11 juli om 10.30 in Steenwijk. Neem voor aanmelden contact op door te mailen naar h.woudenberg@sociaalwerkdekop.nl of te bellen met 06-3028627