In een maatschappij waar vereenzaming een steeds groter probleem wordt, is naar elkaar omzien enorm belangrijk. Even aankloppen bij de buurvrouw of op de koffie bij die alleenstaande meneer om de hoek kost vaak maar weinig moeite. Ook kan je samen met je omgeving een mooi project oppakken. Zo verzorgde initiatief Samen leven, samen spelen op Urk een speeltoestel voor gehandicapten.

Het lokale initiatief is opgezet door Heidi Hoekstra. ‘Mijn dochter is meervoudig gehandicapt en kan niet meespelen met de kinderen uit de buurt. Speeltuinen zijn niet ingericht voor kinderen in een rolstoel’, legt Heidi uit.

Samen met een aantal mensen uit haar omgeving besloot ze met verschillende activiteiten geld in te zamelen voor het speeltoestel. ‘We hebben een bingo avond georganiseerd, hebben bedrijven aangeschreven en zijn door verschillende scholen gesponsord. In een mum van tijd hadden we het gewenste bedrag binnen. Het is ongelooflijk hoeveel steun je op zo’n moment ontvangt. Ik kreeg er een warm hart van.’

Samen leven, samen spelen was zo een succes dat het door organisatie Kern met Pit werd uitgeroepen tot HET initiatief van provincie Flevoland. Ook kwam het initiatief landelijk op de tweede plek. ‘Een enorme eer om deze mooie prijzen te ontvangen. Met het gewonnen geld konden we zelfs een waterrolstoel voor op het strand van Urk aanschaffen. Deze staat nu bij strandpaviljoen Blue Bay. Wanneer mensen in een rolstoel het strand op willen, kunnen ze gebruik maken van deze waterrolstoel.’

Heidi vindt het belangrijk dat je om je heen blijft kijken naar wat er verbetert kan worden in de buurt. ‘Dit kan van alles zijn. Een straat die niet goed betegeld is of de rolstoeltoegankelijkheid van het zwembad. Gewoon aankloppen bij de gemeente en het probleem neerleggen. Samen kom je vaak een heel eind’, besluit de initiatiefneemster.