Ouderen wonen langer thuis. Zelfredzaamheid wordt daarom een steeds belangrijker thema. Gemeenten, woningcorporaties en organisaties spelen hierop in. Hoe? Onder andere door tinyhouses en microwoningen te bouwen. Maar ook door woningen aan te passen. Voorbeelden zijn de éénkamer-units van Mercatus in de Noordoostpolder en de stimuleringsregeling Lang Zult U Wonen van gemeente Steenwijkerland.

Woningcorporatie Mercatus in Emmeloord startte vorig jaar met het zorg-unit project. Hierbij worden éénkamer-units gekoppeld aan een huis. ‘De units worden kant en klaar geplaatst’, vertelt directeur Ton Beurmanjer. ‘Na aansluiting op water, elektriciteit en afvoer, heb je je huidige woning uitgebreid met een rolstoeltoegankelijke slaapkamer en badkamer op de begane grond.’

Een unit wordt standaard aangeleverd en kan uitgebreid worden met bijvoorbeeld domotica, camera’s en speciale verlichting. ‘Dit maakt de zorg een stuk makkelijker voor zowel de zorgontvanger als de zorggever.’

De woningcorporatie is op dit moment druk bezig met de financiering van de units. ‘Het zou mooi zijn als geïnteresseerden vanuit hun zorgverzekeraar of de gemeente een gedeelte vergoed krijgen. Maar om een aanvraag voor te kunnen leggen, hebben we een echte vraag vanuit de mensen nodig. We nodigen geïnteresseerden dan ook graag uit om een afspraak te maken om eens een kijkje te nemen in de zorg-unit die wij onlangs op het terrein van Mercatus hebben geplaatst.’

Aanpassingen in een woning kunnen er ook voor zorgen dat mensen langer thuis blijven wonen. Zestig plussers van de gemeente Steenwijkerland kunnen gebruik maken van de stimuleringsregeling Lang Zult U Wonen. Is er een aanpassing in hun woning nodig? Dan kunnen ze hiervoor een aanvraag indienen.

‘Dit kan gaan om seniorentelefoon, digitaal spiekoog of een betere bestrating naar de toegang van je woning’, legt beleidsmedewerker Angelique Claes uit. ‘Elk huishouden kan jaarlijks een aanvraag doen tot 1.000 euro. Wordt de aanvraag goedgekeurd, dan vergoeden wij een deel van de aanpassing.’

De subsidie is een aanmoedigingsprijs, niet zomaar een gift. ‘We willen mensen vooral na laten denken over hoe ze het voor zichzelf in huis makkelijker kunnen maken. Heb je hier hulp bij nodig? Dan kan één van onze huisadviseurs vrijblijvend en kosteloos langskomen om advies te geven.’

Maar wees er snel bij! ‘We hebben voor dit jaar een bepaald budget en op is op. Loop je rond met een idee, neem dan vooral eens contact met ons op’, besluit Angelique.

www.mercatus.nl
www.langzultuwonen.nl

Foto: Ton Beurmanjer voor een zorg-unit van Mercatus.