Een nieuwe bril uitzoeken kan gewoon thuis

Gepubliceerd op 7 okt 2019, 14:10

Heb je een nieuwe bril nodig, maar ben je slecht ter been? Dan is een oogmeting aan huis een ideale oplossing. ‘Leone Lourens voor ogen’ uit Emmeloord heeft alle draagbare apparatuur en kan bij jou thuis exact dezelfde oogmeting doen als in de winkel.

Leone Lourens is optometrist en orthoptist: een unieke combinatie. Ze is bevoegd voor het doen van oogmetingen, het opsporen van afwijkingen/ziektes zoals glaucoom aan het oog en het aanmeten van brillen en contactlenzen. Ook behandelt Leone als orthoptist klachten zoals scheel zien, een lui oog, dubbelzien en oogbewegingsstoornissen. ‘De pluis, niet pluis-functie noem ik dat’, vertelt ze. Leone heeft korte lijnen met oogartsen. ‘Ik ben de enige in de Noordoostpolder die optometrist en orthoptist is. Er zijn ongeveer 40 mensen in heel Nederland die beide opleidingen hebben gedaan en die werken meestal in een ziekenhuis.’

Dat heeft Leone ook gedaan, maar haar hart ligt elders: bij de mensen thuis. Ze komt bij alle verzorgingstehuizen van Zorggroep Oude en Nieuwe Land in de Noordoostpolder en Steenwijk en bij mensen thuis in een straal van circa 45 kilometer vanaf Emmeloord. Voorzien van draagbare apparatuur, zoals haar laptop met net als in haar winkel - onder meer de letter- kaart, en de rood-groen test cilinder - test bezoekt Leone haar klanten. Ook heeft ze een automatische meter om de sterkte van de ogen te bepalen. ‘Soms kunnen mensen niet goed antwoord geven en dan komt dit apparaat goed van pas.’ Tot slot wordt de oogdruk gemeten, om eventuele oogziekten op te kunnen sporen, en de oogspiegel om op staar te controleren.

Ouderen, mensen die slecht ter been zijn, minder validen of chronisch zieken: voor hen is het fijn om in alle rust thuis een oogmeting te doen en een nieuw montuur uit te zoeken. ‘Je moet de tijd nemen. Dan merk je dat er een persoonlijk gesprek ontstaat, dat vind ik mooi.’ Leone en haar collega Carolien Donker nemen ook altijd zo’n 300 monturen mee. Een bril is immers meer dan alleen beter zien. ‘Een bril moet bij je uiterlijk passen maar ook bij je karakter. Ga je voor een spannend montuur of houd je het liever rustig? We denken hierin graag mee. Het gaat erom dat je je mooi voelt én beter ziet, natuurlijk.’

Ledenvoordeel

Zes jaar geleden opende Leone Lourens een praktijk aan huis en sinds vorig jaar heeft ze ook haar eigen winkel aan de Moerasandijviestraat 15 in Emmeloord. Leone werkt altijd op afspraak. ‘Zowel in de winkel als aan huis. Dat is voor sommige mensen best even wennen, maar als ze eenmaal zijn geweest vinden ze het heel fijn. Op deze manier heb ik altijd voldoende tijd voor mijn klanten.’ Als lid van de ledenvereniging ontvang je bij Leone €30,- korting op een enkel- voudige bril en € 45,- op een multifocale bril. In plaats van korting kun je ook kiezen voor een gratis clip-zonnebril of overzetbril ter waarde van € 45,-